1e maandje Bali, Nusa Penida en Komodo

8 maart 2017 - Kuta, Indonesië

Beste lezers,

In 1e instantie was ik niet echt van plan om een blog of iets dergelijks te maken/bij te houden. Maar na de geweldige ervaringen die ik/we hier mee maken lijkt me dit toch wel een handige en leuke manier om mijn verhaal vanuit Bali te delen met jullie.

Adventure begins

Op 8 februari vertrokken we(ik, Fabian Kamps en Timo Achterbosch) vanuit Schiphol naar Ngurah Rai International Airport(Denpasar) met een tussen stop in Doha, Qatar. Om 16:45 vertrokken we uit Nederland en rond 18:00 lokale tijd op 9 februari kwamen we aan in Bali. Het eerste wat we ervoeren in Bali was de wat vochtige maar heerlijke temperatuur. Vanaf het vliegveld zijn we opgehaald door Lars en Jasper van YPI(Young Professional Internships) die ons naar ons huis in Sidakarya, Denpasar brachten wat uiteindelijk onze uitvalbasis is geworden voor de tripjes, stage, uitgaan en tja eigenlijk dus gewoon ons nieuwe huis.

De eerste dagen hebben we de omgeving een beetje verkent, eerst natuurlijk even internet geregeld en onze scootert uitgetest. Een dingetje nog wel hier, links rijden waar bij de eerste tochten nog wel eens iemand de verkeerde rijbaan op reed bleek dit eigenlijk na een dag of 2 al wel gewoonte te zijn. Dat 1e weekend zijn we met een groep van 8 jongens uit ons huis gaan surfen wat wel aardig goed ging. Na een weekend van relaxen, zonnen, heerlijk eten en wat lekkere Bintangetjes te drinken begon dan de eerste stage week.

De eerste stageweek stelde eigenlijk nog niet zoveel voor, het was kennismaken met het bedrijf, een beetje aan elkaar wennen en proberen duidelijk te krijgen wat het bedrijf van mij kon verwachten en wat ik van het bedrijf kon gaan verwachten. Door de week is het dus lekker 5 dagen stage lopen, van maandag tot vrijdag. Dan blijven er dan nog de avonden over waarin we met vooral ons huis heerlijk kunnen relaxen in ons zwembad, de Bintangetjes weer koud staan en in een lekkere temperatuur - volgens mij is het hier nog niet onder de 26 graden celcius geweest - chillen, al met al een prima werkweekje dus. In het weekend kunnen we dan weer heerlijk genieten van onder meer de omgeving en de aangename temperatuur, foto's komen er wel even bij te staan ;). In dit weekend van 18/19 februari was er het openingsfeest van YPI waar (bijna)alle Nederlandse stagelopers en vrijwilligers kwamen, dit werd gehouden bij ons huis in Sidakarya, Denpasar. Hier vloeide de Arak en de Bintangetjes wel lekker.

Nusa Penida

Na een 2e werkweek hebben we met ons huis een tripje gepland naar Nusa Penida, een eilandje naast Bali. Met een man of 10 vertrokken we op zaterdag ochtend naar Sanur waar we op de boot stapten naar het eiland. Op dit eiland hebben we een aantal mooie locaties bezocht met de scooter die we daar hadden gehuurd. De kwaliteit van deze scooters was ook erg vermakelijk want ze vielen zo nu en dan random uit of iets dergelijks en we kwamen soms met moeite de heuvels op. Daarnaast zijn de wegen daar het ergste wat ik ooit meegemaakt heb en volgens mij was de rest het daar wel aardig mee eens, desalniettemin een leuke ervaring. Op dit eiland was de natuur ongerept vergeleken met de regio van Denpasar in Bali en een stuk minder toeristisch wat ik erg fijn vond. 's Avonds hebben we daar in ons hotel genoten van wat lokale reggae muziek, hier kwam ook de Arak weer te voorschijn, lekker lokaal gebrouwen drank blegh waardoor ik de volgende dag aardig brak heb moeten door brengen. Het leuke die dag er op was dat we 2 scootersleutels kwijt waren en met zijn 5en op 2 scooters hebben moeten rondrijden(klein stukkie maar gelukkig). Al met al super leuk weekendje en mooie dingen gezien.

Komodo

Na de 3e werkweek dan de mooiste ervaring, waardoor ik eigenlijk deze blog ben gaan schrijven. KOMODO! Wat een geweldige ervaring was dit. In dit weekend hebben we echt van alles gedaan. Komodo is een eiland ten oosten van Bali, met het vliegtuig dik een uurtje vliegen naar Labuan Bajo, waarna het ongeveer 3/4 uur met de boot is naar Komodo. Hiervoor vertrokken we vrijdag ochtend naar het vliegveld en zaten we ongeveer om 11 uur in de boot. In totaal waren we met 23 Nederlands dacht ik(stagelopers/vrijwilligers), en vertrokken we op de boot met 4 locals. We zijn met de boot langs verschillende eilandjes gevaren waar we hebben gesnorkeld, echt waanzinnige omgeving. Ergens in de middag gingen we voor de 2e keer snorkelen en deze keer met Manta Ray's(kunnen max 9 meter worden), van die soort grote roggen, super vet om mee te maken. Daarna zijn we verder gevaren naar de Flying Foxes, grote vleermuizen die fruit eten en in bomen/struiken leven. Na die bekeken te hebben zijn we naar een heel primitief dorpje gevaren. Bijzonder in dit dorpje was dan ook wel dat ze daar zo nu en dan toch nog net stroom hadden maar dat geeft wel een beetje aan hoe primitief het was. Hier verbleven we de 2 nachten dat we op Komodo waren. 's Avonds hebben we daar in het dorp ook heerlijk gechilld en even niks gedaan behalve naar de sterren te kijken met een Bintangetje. Zaterdag zijn we naar de Komodo Varanen geweest, ook aardig grote beesten(kunnen zo'n 3/4 meter worden). Ze zijn alleen op Komodo eilanden te zien en zo nu en dan op een ander eiland daar in de buurt. De Komodo Varanen die wij gezien hebben zaten in het Nationale park en daar zijn we rondgeleid door 4 rangers. Na dit Nationale park te hebben gezien zijn we met de boot naar een uitkijkpunt gevaren. Het uitkijkpunt was nog best een stuk klimmen en in de zon dan ook erg vermoeiend. Echter was het dit meer dan waard het uitzicht was weergaloos. Na het uitkijkpunt hebben we nog een korte stop genomen bij een Pinkbeach(ja roze strand) na dit strand hebben we een hele hoop dolfijnen zien zwemmen toen we weer op weg waren naar onze mooie primitieve verblijfsplek op Komodo. Na weer een warme onrustige nacht waren we zondag weer op weg terug naar Labuan Bajo, onderweg zijn er nog een paar stops gemaakt, waar van op 1 plek we de kans kregen om met schildpadden te zwemmen. Uiteindelijk een weergaloos mooi weekendje! Aan het eind van het weekend toen we terug vlogen hadden we ook het gevoel van vakantie terug naar huis te gaan, maar niet zoals in Nederland met een slecht gevoel omdat je weer naar dat koude land terug gaat maar met een goed gevoel omdat we weer naar het mooie Bali gingen.

Inmiddels zit ik(en de rest als het goed is) weer op stage en kijken we weer uit naar het volgende uitje.

Een huisgenoot van me hier op Bali heeft nog een super vette aftermovie gemaakt die hiernaast bij "video" staat, zeker even kijken. Ook heb ik heel wat foto's erop gezet die ook wel even de moeite waard zijn om te bekijken. Ze staan een beetje door elkaar heen maar het overgrote gedeelte is ook van het Komodo tripje.